Pentax K-x - Första intrycket


Jag började med att trycka in Firmware 1.01 som skall ge en mer tillförlitlig visning av batterinivån samt förbättrad allmän stabilitet.

Använde GP ReCyko+ 2100 NiMH batterier som räckte till drygt 200 foton.
Då var batterierna nya och inte laddade av mig plus att jag testade kamerans alla möjligheter så jag hoppas på batterierna ska räcka till många fler bilder efter nästa laddning.

Det var enkelt att ställa in kameran och hitta kontrollerna och knapparna.
Har mest fokuserat på att ta stillbilder så film funktionerna återstår att utforska.

Sökaren är liten jämfört med min Canon 5D men jag tycker den fungerar hyggligt ändå.

Att det saknas fokuspunkter i sökaren trodde jag skulle vara ett stort problem men då jag alltid använder centrerad fokuspunkt tycker jag det funkar bra utan.

Den inbyggd bildstabilisering känns inte lika bra som på mina Canon objektiv.
Det kan bero på att det tar lite tid innan stabiliseringen kickar in så jag misstänker jag knäppt foton innan den är klar. Skall testa lite mer hur den funkar.

Live view har jag bara provat en gång så där vågar jag inte säga så mycket men det verkade gå extremt långsamt.

Slutarljudet är ganska högt men inget som stör mig och fiskarna.
Även kit objektivet är ganska högljutt när det arbetar men det verkar ganska snabbt för att vara ett så enkelt objektiv.

Knäppte ett gäng bilder igår då det var soligt och blå himmel i kombination med massor med snö och jag tyckte ljusmätningen fungerade galant.

Kvaliteten på bilderna tycker jag är kanon, funkar även fint på höga ISO.

Här är en bild på JPEG i100% crop på lite olika ISO tal (obs stor fil).
Är fotograferat med bra ljus och på stativ så det säger väl inte så mycket om hur det fungerar vid praktiskt foto men man får en vink om vad kameran klarar.

Finns även lite andra funktioner som jag troligen inte kommer att använda men som säkert kan tilltala andra. HDR-funktion, Cross processing, Digitalfilter o.s.v

På det stora hela så är mitt första intryck att kameran är kanon och kommer att vara klockren på fisketurerna.
1 Response
  1. AspLövet Says:

    Fasiken vad det brusar till sig på höga ISO-tal. Jag måste börja fippla mer med inställningarna ser jag.

    Har själv börjat leka mycket med långa slutartider och för kort fokusering.

    Ser förmodligen förjävligt ut för lekmän.