Ny fiske-kamera


Slog till och köpte mig en ny fiske-kamera på Tradera till jul.

Jag har ju min Panasonic DMC-FT1 som är både stöttålig och vattensäker så den kommer att få fortsätta följa med i ur och skur, men ibland så saknar jag en system kamera när jag är ute och fiskar och mitt Canon system är jag lite för rädd om för att ta med i båten.

Var på jakt efter en kamera som hade följande funktioner:

• Liten och lätt så den får plats i fiskeväskan och kan hanteras med en hand
• Inte alltför dyr om det sker en olycka
• Gärna vädertätat kamerahus
• Inbyggs skakreducering i kamerahuset
• Bra bildkvalitet på höga ISO
• Runt 10-12 Mpixel så det finns utrymme att beskära bilen med bibehållen kvalitet
• Möjligheten att kunna filma
• Ca: 3-5 bilder per sekund

Efter mycket läsande av tester och recensioner så kom jag fram till att Pentax K-x skulle bli en bra kompromiss. När jag sedan hittade ett nästan sprillans nytt kit på Tradera till hyggligt pris så slog jag till (tyvärr så var det den vanliga svarta, hade gärna haft en i rött)

Pentaxen har:

• 12,4 Mpixel
• Väger ca: 590g inkl batterier och minne
• Live View (som verkar vara otroligt långsam)
• HD Filmning, 720p, 24 bilder/sek
• Inbyggd bildstabilisering
• 4,7 bilder/sek
• ISO 200-6400 (går att ställa in 100-12800) som är riktigt användbart

Det som jag inte fick var:

• Vädertätning
• Inte så stort objektiv utbud om man vill köpa fler objektiv
• Bra batterier, den använder 4 x AA-batterier. Har läst att den förbrukar ganska mycket batterier men jag skall prova med uppladdningsbara och se hur det blir. Kör man med Lithium batterier skall man kunna knäppa runt 1900 bilder. Lithium batterierna skall även klara extrema temperaturer mellan -40ºC och +60ºC samt har det en livslängd på ca: 15 år

Återkommer med mer info när jag har testat den lite mer.
0 Responses