FiG LETT


Ett av mina gamla FiG LETT spön har kommit tillrätta efter sådär 15-20 år.
Har för mig att jag hade 3 stycken FiG spön i början på 80 talet som användes flitigt så nu är det bara ett som är på vift. På mitt andra FiG Stickan finns ett litet skruvlås på ovansidan så man kan lossa och låsa rullen men på denna modell saknas den finessen.

På detta spö har korken försvunnit från ovansidan men annars ser det fräscht ut med tanken på åldern. Linan var så gammal att den gick av bara man tittade på den. Ska nog slänga på lite fräsch lina och plocka med spöt på nästa tur.

Om jag inte har blivigt helt senil så var det dessa spön som jag använde när jag blev junior mästare i kommunen 1980, vinsten var en gul plast termos som jag tror fortfarande står i något skåp hos morsan.

Jag var lite extra pysslig då och gjorde pirkarna själv av en liten bit kopparplåt som jag lödde fast tenn på och sedan filade och putsade så att det glänste. Tyvärr så tror jag inte någon av dessa pirkar finns kvar längre. Lyskrokarna var det ju en självklarhet att man skulle göra själv.
0 Responses